Nem elhanyagolható az útdíj és az üzemanyag jövedéki adó változásának hatása az építőanyagok árára

Piramisepitohaz.hu /2024
.
01
.
11
.

Január elsejétől emelkedtek az útdíjak, új szakaszok kerültek be a tehergépjárművek esetében a fizetős rendszerbe és nőtt a gázolaj jövedéki adója Magyarországon. Mindez nem hagyja érintetlenül az építőanyag árakat, mivel a szállítási díj – a termékek árától, súlyától, valamint a szállítási távolságtól függően – legalább 5, de akár 25 százalékot is kitehet az építkezés helyszínére szállított építőanyag árából. Az útdíj és a jövedéki adó változás várható árhatását Juhász Attila az Újház Zrt és ÉVOSZ Építőanyag-kereskedelmi Tagozatának az elnöke modellezte és számította ki.  

Január elsejétől több adó és magasabb díjak terhelik a közúti áruszállítást. Az üzemanyagok jövedéki adóját megemelte a kormány, ami a kutakon a gázolaj esetében átlagosan 40 forint feletti áremelkedést idézett elő a fuvarozásban meghatározó gázolaj esetében.

Emellett a CO2 pótdíj bevezetésével párhuzamosan emelkedett az útdíj is, ami az építőanyag szállítmányozásban leginkább használt soktengelyes tehergépjárműveknél (j4 és j5 kategória) kilométerenként jellemzően 20-50 százalékos áremelkedést eredményez az útdíjakban, de van olyan kategória is (főleg a kisebb 2 és 3 tengelyeseknél), ahol az útdíj főutakon bőven megduplázódik.  

A szakma szerint komoly érvágás a kereskedőknek az is, hogy számos új szakaszt – összesen 130 kilométert – vontak be a fizetős rendszerbe. Ez nem tűnik soknak, de ezek között van az M0-ás körgyűrű, aminek kiemelt jelentősége van. Budapest és az agglomeráció hagyományosan felülreprezentált működési terület a magyar építőiparban. Ez a központi terület adja a hazai építőanyag kereskedelmi piac nagyjából harmadát, ami miatt számos építőanyag kereskedő, és építőanyag gyártó kifejezetten törekedett arra a múltban, hogy az M0-ás körgyűrűhöz közel építse fel telephelyeit. Az M0-ás jelentőségét tovább növeli a magyar gyorsforgalmi úthálózat sugaras szerkezete, ami miatt a kelet-nyugati forgalom is szinte teljes egészében itt halad át.

Juhász Attila egy fővárosi agglomerációban működő építőanyag kereskedő szemszögéből modellezte a piaci helyzetet, és arra jutott, hogy az útdíj emelkedés, az új szakaszok fizetőssé tétele és a jövedéki adó emelése összességében januártól átlagosan 2 százalékos addicionális áremelést eredményez az építkezés helyszínére szállított építőanyagok árában.

A modell figyelembe veszi azt is, hogy az építőanyag nagy általánosságban nem egy, hanem két utat tesz meg: először – egész kamionos kiszerelésben – a kereskedő telephelyére kerül, nem ritkán külföldről, tehát akár több 100 kilométert is megtéve az országhatáron belül. Innen – immár kisebb tételekben, komissiózva és rövidebb utakat megtéve – szállítják az anyagokat az építkezésekre, az építkezések ütemezésnek megfelelően.

Juhász Attila szerint, a fuvardíjak emelkedését sem a gyártók, sem a kereskedők nem tudják lenyelni, mivel a csökkenő kereslet, és ennek eredményeként a forgalom – jellemzően 30 százalékos – tavalyi visszaesése már annyira „kifeszítette” őket, hogy nem tudnak több veszteséget bevállalni.  

A számítások szerint a gyártótól a felhasználóig tartó út fuvardíjai a változások miatt összességében és átlagosan 16 százalékkal emelkednek 2024 első hónapjában. Ezt a költségnövekedés az árakba beépítve átlagosan 2 százalékos addicionális áremelési hatás adódik valamennyi kiszállított építőanyagra vetítve. Ez egy átlagos érték, a tényleges áremelés termékenként nagyon eltérő lehet. A végső ár kialakulásában meghatározó az áru értéke, tömege és térfogata, hiszen minél értékesebb a termék, annál kisebb a szállítási díj súlya a végső árban, és fordítva: a tömegtermékek (pl. térkő, falazóanyag, tetőcserép) esetében, amelyek a forgalom gerincét adják a fuvardíjak akár 15-20 százalékos súlyt is képviselhetnek a felhasználónál érvényesülő árakban, így ezeknél az áremelkedés mértéke is nagyobb lehet.

A fuvardíjak által okozott 2 százalékos termék áremelkedés addicionális hatásként értelmezendő, azaz hozzáadódik az építőanyag árak 2024-ben várható természetes emelkedéséhez. Ez a kereskedők szerint leginkább egy infláció követő áremelkedés lehet, melynek zöme már az első negyedében megvalósulhat, lévén egyre több szállító jelzi kereskedelmi partnerei felé 5-10%-os áremelési szándékát.

No items found.

Talán ez is érdekelhet

A penész megelőzése helyes ablakbeépítéssel

Itt a fordulat: megkezdődtek a lakásépítések Magyarországon

Marketing Diamond Awards: Két kampányunk is díjazott lett

Kádas fürdőszoba 3,75 négyzetméteren?

Variációk egy témára: 3,75 négyzetméteres elegáns fürdőszoba

Újház Építőipari Trendmonitor – mostantól havonta

Megnézem

Ragasztásechnikai katalógus

Katalógusunk bemutatja a piacon elérhető ragasztástecnikai termékeket.