A gyerekek Horváth Eszter tanítónő irányításával készítették el pályaművüket, amely az Az égből jött lány című indián mese egyik jelenetét dolgozta fel – nem hagyományos módon. Az alkotás egy dobozban megelevenített világ, amelyet kívülről valódi fakéreg borít, belül pedig kékre festett víztükör jelképezi a történet egyik központi motívumát: a lány zuhanását a kivágott fa helyén tátongó mélységbe.
A szereplőket – az indián lányt és az állatokat – a gyerekek rajzolták meg, hurkapálcára ragasztva helyezték el a doboz belsejében. A kunyhót gallyakból ragasztották össze, a tutaj valódi faágakból készült, a repülő rovarokat madzagon függesztették fel, és apró termések, kavicsok tették teljessé a természetes hatást. Mindez egy jól átgondolt, kreatívan megkomponált alkotásban öltött testet, amely egyszerre mesél, látványos, és mélyen környezettudatos szemléletet közvetít.
A tanítónő beszámolója szerint már az ötletelés során izgatottan dolgoztak együtt a gyerekek: „Nagyon nagy öröm volt, amikor megtudtuk, hogy díjat kaptunk. Az külön öröm volt, hogy valami olyanért díjaztak minket, amin az osztály közösen dolgozott, hiszen mindenkiből volt benne egy kis darab.”
A közös munka során minden gyermek megtalálta a saját szerepét: volt, aki gyönyörűen rajzolt, mások a doboz festését vállalták, vagy épp a természeti alapanyagok – fakéreg, termések, gallyak – begyűjtésében jeleskedtek. A cél nem a győzelem volt, hanem hogy az alkotás valóban különleges legyen, és kifejezze, mit is jelent Zenit-iskolásnak lenni.
A projekt túlmutatott egy egyszerű pályamunkán. Eszter tanító hitvallása, hogy a gyerekek kreativitása csak akkor bontakozhat ki igazán, ha a felnőttek nem korlátokat állítanak, hanem inspiráló közeget teremtenek számukra. „A pedagógusnak az a feladata, hogy irányítás helyett csak kísérje a gyerekeket ezen az úton” – fogalmazott.
A Zenit Iskolában gyakoriak az újrahasznosításon alapuló alkotások, ahol a tanulók megtanulják, hogyan lehet új életet adni a már használt anyagoknak. Ez nemcsak a környezettudatosságra tanítja őket, hanem arra is, hogy az érték nem mindig az új dolgokban rejlik, hanem a közös ötletekben és az együttműködésben.
A Piramis Építőház különdíjával elismert pályamű nem csupán egy szép munka, hanem egy erős üzenet is volt a zsűri felé: a gyerekek összefogásából és szabad szárnyalásából valami igazán egyedi születhet. A tanítónő így fogalmazott:
„Nem volt cél, hogy nyerjünk vele, ezt előre meg is beszéltük, de az cél volt, hogy az alkotásunk kitűnjön a többi közül, megmutatva ezzel, hogy a Zenit Iskola más, mint a többi. Nem jobb vagy rosszabb, csak MÁS.”
A Piramis Építőház csapata ezúton is gratulál a Zenit Általános Iskola kis alkotóinak és Horváth Eszter tanítónőnek a kreatív munkáért, az összefogásért, és a példamutató pedagógiai szemléletért. A különdíj megérdemelt – a történetük pedig inspiráló.